תיקון וריקוצלה מיקרוכירורגי | ד"ר מהרן כבהה
לקביעת תור: 077-8046843

פוריות הגבר

תיקון וריקוצלה מיקרוכירורגי

וריקוצלה (המכונה גם דליות האשך – VARICOCELE), היא תופעה שכיחה בקרב גברים (עד כ-15% מכלל האוכלוסייה), המופיעה במרבית המקרים (כ-90%) משמאל, בשל הניקוז האנטומי השונה בין הצדדים – והיא מתבטאת בהרחבת הוורידים המנקזים את האשך. הסיבה השכיחה ביותר למצב זה היא ליקוי בשסתומי הוורידים של האשכים, המוביל לבעיה בזרימת הדם מהאשכים אל הלב ולהצטברותו בוורידי האשך. 

במקרים רבים אין צורך בטיפול וניתן לבצע מעקב בלבד. אך אצל חלק מהגברים, וריקוצלה עלולה להוביל לכאבים ו/או לירידה בספירת הזרע ולבעיות פוריות. במקרים אלו ולאחר ביצוע בדיקות נרחבות, לרוב יומלץ לטפל בבעיה.

שכיחותה של הווריקוצלה בגברים עם בעיות פוריות היא גבוהה; היא מצויה בכ-40% מהגברים שסובלים מאי-פריון ראשוני, שלא הצליחו להביא ילדים מעולם ובכ-80% מהגברים שסובלים מאי-פריון שניוני, כלומר שחווים קושי לאחר שהצליחו להביא ילדים בעבר.

מהו המנגנון שעומד מאחורי הפגיעה בפוריות בגברים עם וריקוצלה?

ישנן מספר תאוריות בהקשר למנגנון הפגיעה של הווריקוצלה בפוריות, כגון חימום האשך והפרעה באספקת הדם העורקי לאשך, המובילה לפגיעה בחמצון ובפינוי רדיקליים חופשיים (radical oxygen species). מנגנון זה גורם לפגיעה בייצור ובאיכות של תאי הזרע – המתבטאות בתוצאות בדיקת ספירת הזרע (ירידה בריכוז, באחוז התנועה ובצורות התקינות של תאי הזרע).

הפגיעה בפוטנציאל הפוריות יכולה להתבטא גם במדדים שלא נדבקים באופן שגרתי בבדיקת הזרע, כמו בדיקת קיטוע (פרגמנטציה) דנ"א בתאי הזרע (הבודקת את רמות השברים בדנ"א של תאי הזרע) ובדיקת ACROSOME REACTION TEST.

כדאי לדעת כי לווריקוצלה שלוש דרגות שונות, שניתן לקבוע על פי הבדיקה הגופנית הנעשית על ידי אורולוג או אנדרולוג. הדרגה השלישית (המכונה גם Bag of Worms), היא קשה ביותר והיא השכיחה ביותר בקרב מטופלים עם ספירת זרע לא תקינה, או עם כאבים בשק האשכים.

תיקון וריקוצלה מיקרוכירורגי

באילו מצבים מומלץ לבצע ניתוח תיקון וריקוצלה?

  • מטופל עם וריקוצלה קלינית (נוכחות וריקוצלה בבדיקה הגופנית) ואיכות בדיקת הזרע אינה תקינה, שמנסה להביא ילדים במשך שנה ללא הצלחה.
  • מתבגר עם וריקוצלה קלינית וירידה בנפח התפתחות האשך.
  • וריקוצלה קלינית המלווה בכאבים ותחושת כבדות באזור שק האשכים, כתוצאה מהוורידים המורחבים.
  • מטופל הסובל מירידה באיכות הזרע, שמעוניין להביא ילדים בעתיד.
  • מטופלים עם אזוספרמיה (היעדר תאי זרע בנוזל השפיכה), לשיפור הפוטנציאל לייצר תאי זרע וההצלחה של IVF. במקרים אלו יש להביא בחשבון נתונים נוספים של המטופל ושל בת זוגו.
רק לאחר השלמת הערכה רפואית מלאה (אנמנזה, בדיקה גופנית, מעבר על תוצאות בדיקות הזרע ותוצאות בדיקות דימות) – ושקלול כל הנתונים של בני הזוג (המשתנים בין מטופל למטופל), ניתן להגיע להחלטה ולהמליץ למטופל על טיפול לווריקוצלה. חשוב לציין כי לא כל וריקוצלה מחייבת טיפול, בחלק מהמקרים מספיק מעקב בלבד.

כיצד מטפלים בווריקוצלה?

קיימות שתי שיטות טיפול עיקריות בווריקוצלה: צנתור (הכוללת חסימת הוורידים הפגומים) או ניתוח לתיקון וריקוצלה, שיכול להתבצע בגישות כירורגיות שונות:

  • גישה לפרוסקופית – דרך החדרת מצלמה ומכשירים כירורגיים לחלל הבטן).
  • גישה משפעתית נמוכה או בחתך בטני גבוה – קשירת הוורידים המורחבים הנראים לעין דרך חתך נמוך במפשעה או גבוה בבטן.
  • גישה מיקרוסקופית (מיקרוכירורגיה) – נחשבת לגישה הכירורגית היעילה ביותר, הכרוכה ברמת סיכון נמוכה. מעבר לכך, בשיטה זו הסבירות לחזרה של וריקוצלה היא הנמוכה ביותר, בהשוואה לשאר שיטות הטיפול.

כיצד מתבצע ניתוח מיקרוכירורגי לתיקון וריקוצלה?

ההליך מתבצע בהרדמה כללית ובמהלכו נעשה שימוש במיקרוסקופ, המאפשר לרופא המנתח מבט מעמיק בהגדלה של פי 15 – וביצוע מדויק יותר, המפחית סיכון לנזקים לרקמות שמסביב, לרבות עורקי האשך, צינור הזרע, כלי דם ועוד.

הניתוח נעשה בעזרת חתך קטן במפשעה, המאפשר גישה לחבל הזרע. בעזרת המיקרוסקופ, הרופא המנתח מאתר את הוורידים המורחבים, מבודד וקושר (או צורב) אותם, כדי למנוע חזרה של הווריקוצלה.

מלבד היתרונות הרבים שצוינו לעיל, הגישה המיקרוכירורגית גם מאפשרת החלמה מהירה וקלה יותר, בעיקר בשל העובדה שהחתך נעשה נמוך ולא נחתכים שרירי דופן הבטן (בשונה משיטות כירורגיות אחרות), ולכן ההחלמה מהירה יותר וישנם פחות כאבים.